آموزش سرور و دامنه

نام دامین چیست و دامین ها چگونه کار می کنند؟

آموزش برای افراد مبتدی: نام دامین(دامنه) چیست و دامین (دامنه) ها چگونه کار می کنند؟

معمولا افردا مبتدی از ما سوال می کنند که نام دامین چیست و دامین ها چگونه کار می کنند؟ بیشتر کاربران مبتدی نام های دامین را با هاستینگ و خدمات دیگر اشتباه می گیرند. در این مطلب پاسخ سوال شما را خواهیم داد.

نام دامین چیست؟

نام دامین آدرسی می باشد که افراد در قسمت URL تایپ می کنند تا وب سایت شما را ببیند.

به عبارت ساده تر، اگر وب سایت تان را  خانه خود در نظر بگیرید، نام دامین شما آدرس خانه خواهد بود.

توضیحات با جزئیات بیشتر:

اینترنت یک شبکه ی بزرگ کامپیوتری می باشد که توسط کابل های شبکه جهانی به هم دیگر متصل شده اند. هر کامپیوتر در این شبکه می تواند با کامپیوتر های دیگر ارتباط برقرار کند.

برای شناسایی آن ها ،هر کامپیوتر یک آدرس IP اختصاصی دارد. آدرس IP سریالی از اعداد می باشد که کامپیوتر مشخصی را در اینترنت نشان می دهد.آدرس یک IP  محلی به صورت زیر می باشد:

66.249.66.1

حال به خاطر سپردن  آدرس IP با این مشخصات کمی سخت می باشد.

نام های دامین اختراع شدند تا این مشکل را حل کنند.

حال اگر می خواهید یک وب سایت را ببینید، دیگر نیازی نیست اعداد طولانی را وارد کنید. و به جای آن می توانید یک نام دامین که به راحتی می توانید آن را به یاد بیاورید را در نوار آدرس تایپ کنید. برای مثال،

payamhost.com – payamhost.ir – payamhost.net – payamhost.org – payamhost.info

زمانی که یک اسم دامین را در مرورگر خود وارد می کنید چه اتفاقی می افتد؟

آموزش دامین

مرورگر شما درخواستی را برای شبکه ی جهانی سرور ها که سیستم نام های دامین را تشکیل می دهد می فرستد. این سرور ها به جست و جوی نام سرور های مرتبط با نام دامین خواسته شده می پردازند و درخواست را برای نام سرور ها می فرستند.

برای مثال، اگر وب سایت شما توسط هاست پیام هاست طراحی شده است، اطلاعات نام سرور به صورت زیر خواهد بود:

ns1.payamhost.com

ns2.payamhost.com

این نام سرور ها کامپیوتر هایی هستند که توسط شرکت هاستینگ مدیریت می شوند. حال شرکت هاستینگ  درخواست شما را به کامپیوتری که وب سایت شما درآن نگه داری می شود ارسال می کند.

نام این کامپیوتر سرور وب می باشد. نرم افزار های خاصی دارد که بر روی آن نصب شده است(Apache,LiteSpeed, Nginx). حال سرور وب درخواست شما را دریافت می کند و آن را به مرورگر شما می فرستد.

نام دامین چه فرقی با هاستینگ وب دارد؟

آموزش تنظیمات دامین

اگر نام دامین شما آدرس وب سایت شما باشد، هاستینگ وب خانه ای می باشد که وب سایت شما در آن جا زندگی می کند.

این یک کامپیوتر حقیقی می باشد که فایل های وب سایت شما آن جا نگهداری می شود. این سرور ها توسط شرکت های هاستینگ ارائه می شوند.

برای طراحی وب سایت شما نام دامین و هاست نیاز خواهید داشت.

باید به یاد داشته باشید که آن ها دو سرویس مجزا هستند و می توانید آن را از دو شرکت متفاوت خریداری کنید.

حال شاید برای شما جالب به نظر به رسد که اگر آن ها را از دو شرکت مجزا خریداری کنید چگونه کار خواهد کرد؟

شما باید تنظیمات نام ادمین خود را ویرایش کنید واطلاعات نام سرور که توسط شرکت هاست ارائه می شود  را وارد کنید. اطلاعات نام سرور فرستادن در خواست نام دامین کاربر را تعریف می کند.

ما به شما پیشنهاد می کنیم نام دامین و هاست را از یک شرکت تهیه کنید. به شما این امکان را می دهد تا دامین و هاست خود را توسط یک حساب کاربری مدیریت کنید.

چگونه نام دامین را برای وب سایت انتخاب کنیم؟

نام های دامین به صورت گسترده در دسترس می باشند. پرکاربردترین نام دامین .COM می باشد.گزینه های دیگری مثل .org, .net, .tv , .info, .io نیز وجود دارد.

نام دامین های مشخصی نیز وجود دارد که کد کشور هستند مانند uk . انگلستان، .de آلمان و .in هندوستان و .ir ایران

ما عمدتا استفاده از.com را پیشنهاد می کنیم به خاطر اینکه راحت تر در ذهن می ماند و برای وب سایت های تجاری کار می کند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد این موضوع لطفا به وب سایت  how to choose the best domain name مراجعه کنید. (به زودی نسخه فارسی قرار خواهد گرفت)

چگونه نام دامین را بخریم؟

شما می توانید نام دامین را از شرکت های مختلف خریداری کنید. این شرکت ها را ریجستر های نام دامین می نامند. یک نام دامین حدود 50 هزار تومان به صورت سالانه می باشد. برخی از نام این شرکت ها

GoDaddy

Namecheap

Onlinenic

Tucows

Joker

هستند.

اما این شرکت به صورت خودکار سرویس هاست را ارائه نمی کند. برای این کار شما یک هاست وب سایت نیاز دارید.

بیشتر شرکت های هاستینگ وردپرس  به شما این شرکت ها را پیشنهاد می کنند. به شما این امکان را می دهد تا هر دو سرویس را توسط یک حساب کابری مدیریت کنید و نیازی به تغییر تنظیمات دامین شما نباشد.

ما به شما استفاده از  پیام هاست را پیشنهاد می کنیم. آن ها به استفاده کنندگان مبتدی وردپرس یک نام دامین رایگان با 15% تخفیف در هاست پیشنهاد می کنند. شما به راحتی می توانید با حداقل هزینه در ماه یک وب سایت طراحی کنید.

پیام هاست نمایندگی رسمی ثبت دامنه ی بین الملل و ملی می باشد که میتوانید سفارش خود را با کد تخفیف 15OFF سفارش داده و وب سایت خود را تحویل بگیرید مشاوره بعدی رایگان خواهد بود/

امیدواریم این مطلب به شما در یادگیری نام دامین و چگونگی کارکرد آن کمک کرده باشد. شاید شما مشتاق دیدن لیست بهترین تولید کنندگان نام دامین باشید.

ترجمه اختصاصی پیام هاست از وب سایت wpbeginner.com

Adopted From wpbeginner.com

جهت سفارش دامنه و هاست خود به ناحیه کاربری پیام هاست به آدرس client.payamhost.com مراجعه کرده و سفارش خود را با تخفیف 15 در صدی و راه اندازی رایگان وب سایت سفارش بدید کارشناسان ما 24 آماده پاسخگویی به سوالات شما می باشند

مشاهده بیشتر

Alireza Ranjbarzadeh

بنده علیرضا رنجبرزاده هستم مدیر و مسئول میزبانی وب پیام هاست با 5 سال سابقه در حوزه هاستینگ و طراحی وب سایت ارزان قیمت - کارشناس تجارت الکترونیک - دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر در تبریز - مدرس زبان انگلیسی

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا